La place de la Sallaz és una plaça situada sobre el carrer de Berna, en el que era l'antiga carretera de Lausanne a Berna, històricament una via d'entrada pel nord a la ciutat i que suportava un volum de trànsit molt important. A partir de l'arribada del metro a la plaça, l'ajuntament es planteja convertir-la en un punt de centralitat dels barris alt de la ciutat amb una actuació que contempla el desviament del trànsit en superfície amb una via by-pass i la seva conversió en un nus de transport públic al mateix temps que es proposa com a porta d'entrada pel bosc de Sauvabelin (del qual havia parlat en la segona entrada).
Vista de la plaça de la Sallaz, amb el desviament en obres.
El bosc de Sauvabelin al fons, amb la incineradora en primer pla.
Proposta viària. A l'esquerra la situació fins el 2005. A la dreta la situació futura.
En discontínues blaves el metro.
L'any 2006 es fa un concurs per la urbanització de la plaça que guanya el despatx lausaní 2b: es proposa una pavimentació contínua amb un motiu de franges que compren i dona unitat a la intervenció. Sobre aquest paviment es disposen arbres en rengleres, marquesines, la il·luminació... L'asfalt donarà pas a una plaça on podran haver-hi fires, espectacles, mercats d'encants. Una rampa en espiral dona accès al bosc.
Planta guanyadora.
Aquest nou espai es vol potenciar també amb nova edificació que aporti densitat comercial, d'oficines i d'habitatges. Així es construiran nous edificis al llarg de la façana oest. Aquest concurs públic el va guanyar el també lausaní despatx L-architectes.
Projecte de L-architectes
Aquest projecte urbà m'ha semblat interessant per comparar-lo amb la plaça Europa de l'Hospitalet, doncs en els dos casos són projectes que intenten donar centralitat a espais de pas i poc consolidats i que utlitzen l'urbanisme i l'arquitectura per recosir la ciutat. En els dos casos el transport públic juga un paper molt important.
Potser el projecte de la Sallaz té una escala més humana i es capaç de crear més intensitat urbana (treball plantes baixes, façanes continues) que el projecte de Viapana.